اثرات پاندمی کرونا بر آموزش دستیاران تخصصی ارولوژی
بررسی اثر پاندمی کرونا بر آموزش دستیاران تخصصی ارولوژی
بیماری کووید 19 باعث تغییرات اساسی در بیمارستان ها و پروتکل پذیرش بیماران شد و متعاقب آن سیستم بهداشتی را مجبور به اولویت بندی پذیرش بیماران کرونایی شد. طی دوران پاندمی کرونا یکی از چالش های سیستم بهداشتی درمانی ،آموزش دانشجویان و دستیاران تخصصی می باشد در این دوران تعدادزیادی از اعمال جراحی elective کنسل شد یا به تعویق افتادند.
بیماری کووید 19 باعث تغییرات اساسی در بیمارستان ها و پروتکل پذیرش بیماران شد و متعاقب آن سیستم بهداشتی را مجبور به اولویت بندی پذیرش بیماران کرونایی شد. طی دوران پاندمی کرونا یکی از چالش های سیستم بهداشتی درمانی ،آموزش دانشجویان و دستیاران تخصصی می باشد در این دوران تعدادزیادی از اعمال جراحی elective کنسل شد یا به تعویق افتادند
در تحقیقی که توسط محققین مرکز تحقیقات انجام شد؛ میزان تاثیر پاندمی کرونا بر آموزش دستیاران تخصصی ارولوژی بررسی شد، پرسشنامه ای به تمام دستیاران تخصصی ارولوژی کشور از طریق ایمیل یا فضای مجازی ارسال گردید؛ فعالیت های مختلف آموزشی دستیاران تخصصی ارولوژی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتیجه حاصل از این مقاله به شرح زیر می باشد:
69 نفر از 140 دستیاران تخصصی ارولوژی به این پرسشنامه پاسخ دادند (59.4%) کاهش 76.07% در اعمال اندوسکوپی و کاهش 75.6% در جراحی های باز و کاهش 45.6% در مدت زمان ویزیت در کلینیک و کاهش 43.5% در زمان شیفت و on call بودن نسبت به دوران قبل از شیوع کرونا به دست آمد. تمام سطوح دستیاران تخصصی از سال یک تا چهار تحت تاثیر قرار گرفته بودند اما از لحاظ مدت حضور و شیفت در بیمارستان بین دستیاران تخصصی سال یک و دستیاران تخصصی senior(سال سه و چهار) تفاوت معنی دار بود .
با توجه به کاهش قابل توجه آموزش دستیاران تخصصی ارولوژی در تمام سطوح و کاهش قابل ملاحظه جراحی ها ، استفاده از آموزش های مجازی و Telemedicine و استفاده از simulator برای آموزش تکنیک های جراحی لازم می باشد .
نظر